Menu
23 mei 2025
  • Categorie:
  • Seismisch onderzoek
  • SO MRA

SCAN voert testen met vibroseis-voertuigen uit in Amsterdam

In de week van 12 mei 2025 heeft SCAN op een aantal locaties in Amsterdam testen uitgevoerd met drie vibroseis-voertuigen (seismische vibrators). De testen leveren inzichten op in de effecten van opgewekte geluidsgolven op de infrastructuur en gebouwen. Hiermee zet SCAN een belangrijke stap in de voorbereiding van het uitvoeren van 3D seismisch onderzoek in de Metropoolregio Amsterdam, dat gepland staat voor het najaar van 2025 .

Seismisch onderzoek op land
Het uitvoeren van seismisch onderzoek gebeurt met geluidsgolven. Deze golven worden de ondergrond in gestuurd waar ze op de verschillende aardlagen weerkaatsen om vervolgens weer naar het aardoppervlak terug te komen. De teruggekomen geluidsgolven worden gemeten door grondmicrofoons. Voor het opwekken van geluidsgolven is een bron nodig. Dit kan op land met seismische ladingen of met een vibroseis-voertuig. Tijdens de regionale seismische data-acquisitie van SCAN tussen 2019 en 2023 werd alleen met seismische ladingen gewerkt. Er werd met name langs lijnen aan de rand of volledig buiten de bebouwde kom gewerkt. Vanwege de hoge bebouwingsdichtheid in de Metropoolregio Amsterdam en de daarbij vereiste afstanden tot gebouwen en infrastructuur, wordt een groot deel van de survey uitgevoerd met vibroseis-voertuigen. Het uitgangpunt is om schotgatseismiek te gebruiken en waar dat niet werkbaar is vibroseismiek.

Vibroseismiek
Deze techniek heeft een verplaatsbare bron. De geluidsgolven worden opgewekt door een trilplaat die onderaan het vibroseis-voertuig is bevestigd. De omvang en uiterlijk van het voertuig is te vergelijken met een vuilniswagen. Het voordeel van deze techniek is dat de kracht, frequentie en tijd van de geluidsgolven aangepast kunnen worden van locatie tot locatie en is daarom zeer geschikt voor gebruik binnen de bebouwde kom.

Bij de planning en uitvoering van seismisch onderzoek wordt rekening gehouden met vele belangen die beschermd moeten worden. Zoals de technische integriteit van onder andere nutsvoorzieningen, gebouwen en (rail)infrastructuur als gevolg van ontstane trillingen. De trillingen moeten onder een bepaald maximum blijven. Tijdens de testweek zijn op verschillende locaties de opgewekte trillingen gemeten op pijpleidingen, wegen, tramsporen en een gebouw aan de hand van zogenoemde ‘Peak Particle Velocity’ metingen. De testresultaten leveren belangrijke inzichten op over de mate van afstand tot infrastructuur en gebouwen. Ook geven de resultaten inzicht in de sterkte van de bron die moet worden aangehouden tijdens het seismisch onderzoek dit najaar. De vibroseis-voertuigen zullen zich tijdens het seismisch onderzoek verplaatsen in denkbeeldige lijnen waarop om de 20 meter een geluidsgolf zal worden opgewekt.

Op de headerfoto en de foto hieronder zijn de 3 verschillende vibroseis-voertuigen te zien. De laatste foto op deze pagina toont een grondmicrofoon.

Updates in de mailbox

SCAN is een gezamenlijk project van EBN (Energie Beheer Nederland) en TNO. Uw aanmelding/gegevens worden in opdracht van SCAN door EBN verwerkt. In alle  mails die u van SCAN ontvangt staat onderaan de optie ‘uw gegevens bijwerken’. Als u daarop klikt, kunt u uw profiel bewerken en/of uw gegevens verwijderen. Meer informatie over hoe EBN omgaat met uw privacy vindt u in het EBN privacystatement.